Søgeoptimering af hjemmesiden

Om søgeoptimering af hjemmesiden - (søgeord, søgefraser, statistik, konverteringsgrad etc.)

En hjemmeside, der ikke er søgeoptimeret, er som en reklame-folder, der ikke er delt ud!
Hvornår har dit firma sidst investeret flere tusinde kroner i en lækker reklamefolder, for derefter at arkivere den i kælderen langt væk fra potentielle kunder?

Tjekliste

Mange spørgsmål, der måske kan være en hjælp, når I skal søgeoptimerer Jeres hjemmeside.

Hvor skal man sætte ind

Kort sagt er der tre hovedområder, man skal interessere sig for, når man arbejder med søgeoptimering:
Teknik/system, Indhold og link.

Teknik/system (CMS)

Ved Teknik/system tænker jeg på dit CMS. Systemet hvor du laver dine sider. Her skal man sikre sig, at ens CMS er velegnet til søgeoptimering. Man kan lave nok så meget struktureret perfekt indhold og skaffet nok så mange kvalitets-link til siden - hvis systemet ikke er sat rigtigt op i forhold til søgeoptimering, er det en en umulig opgave.

Dit fokus skal være på: Duplicate content og hjemmsidens load-hastighed.
Gamle problemer med "grimme" URL'er og hjemmesider i rammer er heldigvis ved at være overstået. Er du et stort spørgsmålstegn lige nu, er du velkommen til at ringe, så kan jeg hurtigt fortælle dig, om din hjemmeside er lavet i rammer!

Mange, der går op i søgeoptimering, vælger typisk at lave deres hjemmeside i WordPress. En af WordPress store SEO-fordele er muligheden for at "pinge" RSS sider. Når Wordpress pinger, sender den besked om, at en ny side/blogindlæg er udgivet på domænet. Beskeden går til alle de RSS "opsamlings hjemmesider", man har bedt Wordpress om at sende til. En smart og nem måde at skaffe sig indgående link til hjemmesiden!

Er det ikke en blog men en almindelig hjemmeside, som man ønsker at gøre synlig i søgemaskinerne, er CMS-systemt MODx et oplagt valg. Læs om MODx.

"Content is King" lyder en gammel SEO sandhed! Søgemaskiner som Google vil have indhold - meget indhold - og godt indhold! Lange velstrukturerede tekster, der giver den besøgende unik information, er vejen frem, hvis du vil til tops i Google.

Du støder måske på sider med meget lidt tekst, som faktisk ligger godt i søgemaskinerne. Enten er det fordi, at konkurrencen er meget lille på det pågældende søgeord, eller der er lavet et seriøst link-arbejde.
Smør ikke et for tyndt lag ud over din hjemmeside!

Mange har rigtigt nok forstået at en hjemmeside jævnligt skal opdateres for at holde søgemaskinerne stangen. Resultatet bliver desværre ofte hjemmesider der har hundredvis ja måske tusindvis af sider men alle med et lidt kedeligt indhold. Ikke mindst blog-hjemmesider lider at dette problem. Husk at som i den fysiske verden er det kvalitet frem for kvantitet der er målestokken!

Link

Link er det der binder internettet sammen. Link på tværs af domæner og link internt på den enkelte hjemmeside. Det er de samme link som søgemaskinerne følger, når de opsamler (indexerer) og læser internettets milliarder af hjemmesider. Ved søgeoptimering gælder det om at gøre disse link så gode som muligt.

At søgeoptimere sine link betyder at gøre dem så præcise og fortællende som muligt. Det glæder både søgemaskiner og mennesker af kød og blod! Ja - faktisk er det en meget vigtig pointe i søgeoptimering, at sider med information, som mennesker betragter som værdifulde og pålidelige, også betragtes på samme måde af søgemaskinerne. Det er vist godt det samme, var det anderledes, gad vi nok ikke benytte Google, Yahoo, Bing og alle de andre søgemaskiner.

Arbejdet med link til hjemmesiden kan opdeles i to områder: 1) eksterne link der peger på en side på domænet og 2) de interne link som på en god måde binder information sammen på hjemmesiden.
Hvis du benytter dig af de mange Linkkataloger der i dag findes skal du huske at de kun skal betragtes som et lille supplement til din linkbuilding.
Hvad er et godt link ?
Et godt link er et link, der kommer fra en side med et godt indhold. Meget længere er den ikke. En god informativ side om "Gulerødder", som linker til din side, som også omhandler "Gulerødder" og så med klik-teksten Gulerødder. Linket skal være placeret som en naturlig del inde midt i teksten.
NB!
Man skal være opmærksom på, at klik-teksten på de eksterne link er forskellige, og derved fremstår naturlige. Det virker mistænkeligt, hvis alle link til en bestemt hjemmeside har samme klik-tekst.

Målgruppe, målgruppe og målgruppe!

Er den overskrift tydelig nok?
Ved søgeoptimering gælder det om at kende sin målgruppe. Hvem skriver man til. "Jeg kan da ikke styre hvem, der klikker ind på min side?" Jo - selvfølgelig kan du det!
Dine teksters indhold, opbygning, sværhedsgrad, sidens visuelle udtryk, hvor du vælger at reklamere og mange andre parametre er med til at bestemme hvilke folk, der besøger din hjemmeside. Hvem der gider læse på din side. De folk, der netop trickes af dine parametre, skal helst stemme overens med dem, som du ønsker skal besøge din hjemmeside. Et pink design med mange og lange følelsesladede sætninger er formodentlig ikke det bedst sælgende til en hjemmeside om Harley-Davidsen motorcykler!

Som hjemmeside-ejer gælder det altid om at have målgruppen i tankerne, når man skriver og designer. Det er også søgeoptimering! Der er noget ZEN over søgeoptimering. Det er fuld koncentration og målrettethed. Du skal ikke begynde med at lave en hjemmeside og så bagefter kaste dig over søgeoptimeringen. Nej, det er den anden vej rundt. Når du har lagt en god strategi for hvilke emner, ord og fraser, du vil findes på. Hvilket indhold du give de besøgende. En afklaring af hvor ofte du har mulighed for at opdatere etc. Ja, så kan du gå i gang med det mindste arbejde - selve hjemmesiden.

Scroll

Der må ikke være scroll på min hjemmeside!
Et udsagn jeg hører fra rigtig mange. Specielt forsiden skal være scroll-fri. Som var det noget fra helvede, har det fæstnet sig som det store stykke! (Her taler jeg om vertikal-scroll, horisontal-scroll er selvfølgelig ikke i orden!)

Stop lige op. Når jeg nu lige har fortalt dig, at god søgeoptimering bl.a. er at skrive gode lange indholdsrige tekster - smør ikke et for tyndt lag på!. Hvis jeg så samtidig fortæller, at forsiden er den, der er nemmest at få frem i søgemaskinerne. Hvorfor er det så så slemt med denne scroll-bar?
Min oplevelse er, at en af grundene til croll-bar-fobi er, at folk hænger fast i opbygning af et helt andet medie - nemlig bogen. En bog har en flot forside, som vi skynder os at bladre forbi, så vi kommer hen til det væsentlige nemlig selve indholdet på de efterfølgende sider.
Men dette er ikke en bog - det er et helt andet medie med sin egen logik. Forsiden findes ikke. Jo, det gør den da, kan jeg høre dig sige ..... ok, lad mig så spørge dig, hvad er side to, side tre ....nej, det er ikke en bog! Drop din forfængelighed og din viden omkring bogens opbygning og benyt så din forside til at komme lagt frem i søgemaskinerne, så du kan sælge, berette, være nogen der ude på webben.

Ikke kun dit CMS skal være opdateret!

Når du arbejder med søgeoptimering, er det vigtigt at vedligeholde og opdatere dine tekster og informationer på siden. Hvilken side, vil du mene, har den højeste indholds-værdi. Siden som ikke er opdateret siden 2003 eller hjemmesiden med fakta og information, som er helt up to date, og som konstant bringer de seneste informationer om et givent emne? Ja, svaret er selvfølgelig simpelt. Derfor ligger der et stor arbejde og ansvar med at vedligeholde hjemmesidens informationsniveau. Et arbejde som efter min oplevelse forsømmes af mange.
Søgeoptimering kræver først og fremmest tid!

Link med RSS

En nem og smertefri måde at skaffe indgående link til hjemmesiden er ved at tilmelde sit RSS-feed til mange af de RSS tjenester, der findes på internettet. Det kan samtidig være måden at få Google til hurtigt at opdage og indexere et helt nyt site.

Google crawler som bekendt internettet via link, og dem er er der sjældent til et helt nyt domæne. Derfor er det en god ide at tilmelde RSS feedet, når en ny side er færdig. Men ikke før der er kommet godt og informativt indhold på. Du skulle jo nødig reklamere over for søgemaskinerne, at her er et domæne med halvfærdigt indhold!

Hjælp mig!

Kommentarer til siden om søgeoptimering.
Noget du synes er forkert i forhold til min måde at betragte søgeoptimering på, noget du har en anden erfaring med, end jeg har, måske har du helt ny information - så send en mail til mig på morten@hjemmesider.dk

God søgeoptimering!