Om at skrive og organisere tekster til hjemmesiden.

Om det er et CMS-system eller en almindelig hjemmeside, man skal i gang med, er der nogle vigtige overvejelser og tanker, man skal igennem.

Ideen og indholdet er på plads. De første tekster ligger i kladdeform, og tankerne om det visuelle udtryk er godt i gang. Hvad så derefter?

Målgruppen

Vejen til en succesfuld hjemmeside går gennem en analyse af målgruppen.

Målgruppen - én af de vigtigste faktorer og én af de mest oversete eller glemte. Hjemmesider drejer sig om kommunikation – for det meste en envejs kommunikation - men først og fremmest om en kommunikationsform, hvor den, der modtager kommunikationen, uhyggeligt hurtigt er væk. Her er ingen tid til indledende øvelser eller ”træden vanden” - klik der sluttede den kommunikation!
Skriv til din målgruppe, design til din målgruppe – glem egen forfængelighed og gå efter din målgruppe.

Søgeord – Keywords

En liste med de vigtigste ord. Ord som hjemmesiden skal findes på i søgemaskinerne.

Søgeord eller keywords er næste skridt. Nu er det ikke den menneskelige målgruppe, men søgemaskinerne der skal tænkes på. - og dog - en analyse af hvilke søgeord målgruppen bruger, er selvfølgelig på sin plads. Folk fra sociale lag har forskelligt sprog og derfor forskellige indtastninger i søgemaskinerne. De forskellige aldersgrupper har ligledes deres eget sprog og tilgang til internettet og søgemaskinerne.

Tilbage til søgemaskinerne (Google, Yahoo etc.) og søgeordene for hjemmesiden. Lav en prioriteret liste med søgeord. Altså ord som hjemmesiden skal findes på via søgemaskinerne. Denne liste skal bruges når teksterne til de enkelte sider skal finpudses. Denne liste er et vigtigt redskab for webmasteren og søgemaskine-eksperten.

Teksten

Skriv det vigtige først og giv folk der skimmer din tekst nogle fikspunkter!

Skriv korte (ikke som denne!) præcise tekster. Brug overskrifter som journalisten i avisen. Brug princippet med den omvendte pyramide – det vigtigste først. Gerne en overskrift hvor et eller flere af søgeordene indgår. Jo længere man kommer ned i teksten, jo større risiko er der for at læserne har klikket sig videre til en ny hjemmeside. Derfor skal man altid skrive det vigtigste først.
Ud over at bruge overskrifter er punktopstillinger og ord, der er fremhævet med fed og kursiv skrift vigtige. Vigtige - fordi mange ikke ”læser” teksterne på hjemmesiden, men ”skimmer” teksten. Når man skimmer en tekst, har man brug for fikspunkter – derfor er det vigtigt at vælge sine fikspunkter / fremhævelser i teksten med omhu. Når folk skimmer din tekst, skal du som forfatter gerne bestemme hvor og hvad, de skimmer.
Når teksten er ved at være på plads, er det tid til at indsætte søgeordene. Find steder i teksten hvor du kan indsætte et søgeord eller udskifte det med et ord, du allerede har brugt. Fordel søgeordene over hele teksten. I begyndelsen, i midten og slutningen af teksten. Fordel dem ligledes i overskrifter, brødtekst, punktopstillinger og med fed eller kursiv skrift.
Skriv ikke for mange gange det samme søgeord i teksten, da Google og andre søgemaskiner straffer dette som spam. Rundt omkring på internettet findes forskellige værktøjer til at udregne Keywords density – en tommelfingerregel er, at det enkelte søgeord ikke må overstige de 5%. Alt efter hvor i HTML dokumentet søgeordet er placeret, udregnes en procentvis værdi af ordet! Denne proces kan være lidt vanskelig, og er du i tvivl, er det en god ide at få webmasteren til at hjælpe dig – pengene er givet godt ud.

Et sidste ord omkring at skrive tekst til hjemmesider : MÅLGRUPPE! Ja, selvfølgelig skal du skrive i et sprog, som din målgruppe forstår.