SEO - Søgemaskineoptimering.

SEO eller søgemaskineoptimering er i dag af stor betydning. Flere og flere firmaer findes kun i det virtuelle rum, hvor det at ligge højt på søgemaskinerne er vejen til kunderne. En vej og en kamp som er ubønhørlig hård, en "kamp" som udkæmpes 24 timer i døgnet.

Kun én kan ligge nummer 1. Ikke kun de "virtuelle firmaer" men alle slags firmaer kæmper i dag om førstepladsen på Google, Yahoo og de andre søgemaskiner. Vejen mod kunderne, berømmelsen og førstepladsen går via SEO. SEO er en forkortelse af Search engine optimization som på dansk er blevet til søgemaskineoptimering.

SØGEOPTIMERING

Læs også om søgeoptimering af hjemmesiden. En tjekliste når siden skal søgeoptimeres. Eller om søgeoptimeret CMS.

læs i Wikipedia om søgemaskineoptimering - læs her

Søgemaskine-ekspertens arbejde.

Søgemaskineoptimering er søgemaskine-ekspertens arbejde. Kort og forenklet sagt kan søgemaskine-ekspertens arbejde opdeles i to hovedområder:

  • Optimering af kode og tekstindhold på hjemmesiden
  • Linkbuilding - linkstruktur

Optimering af hjemmesidens kode ved bevidst og rigtig brug af:

  • Title
  • Headings
  • Meta information
  • Placering af tekst i html-filen

Optimering af hjemmesidens linkstruktur og link-tekst:

  • Intern linkstruktur
  • Ekstern linkstruktur

Derudover kan søgemaskineoptimering indbefatte arbejdet med robot.txt-filen og .htaccess-filen, hvor søgemaskine-eksperten kan styre hvad og hvordan, søgemaskinerne læser hjemmesiden.

SEO begreber.

En søgning med Google på SEO eller søgemaskine-optimering bringer hurtigt nye begreber ind i terminologien. Begreber som "White hat", "Black hat", "Cloaking", "Doorway" og "Information Pages".

Har man lyst og tid er internettet fyldt med artikler og filmindslag, der beskriver søgemaskine-ekspertens arbejde og metoder. Der findes i dag også gode bøger på danske skrevet af danske dygtige søgemaskineekspert. Før hen var næsten al litteratur på engelsk, men her i 2009 er der udkommet en del god bøger om emnet.

Hvad kan vi gøre for dig!

Her på Lille-web Webdesign udfører vi udover webdesign også SEO arbejde for enkelte kunder. Det arbejde vi kan hjælpe med må ikke sammenlignes med den grundige og tidskrævende proces som den dygtige professionelle søgemaskine-ekspert udfører.
Det vi som webdesign-bureau kan hjælpe med er optimering af:

  • Html-filerne
  • Teksterne - keywords og fraser
  • Linkstrukturen
  • Tilmelding til diverse kataloger
  • Arbejdet med robot.txt-filen og .htaccess-filen

Ønskes en stor, professionel og længerevarende søgemaskineoptimering med overvågning af hjemmesiden og dens placering, er nok den bedste måde at vælge søgemaskine-ekspert på ved at søge på SEO, søgemaskine-optimering eller andre beslægtede ord i Google. De firmaer, der ligger højt på søgeresultaterne, har vist deres værd!

En lille advarsel.

Folk der lover en førsteplads, og folk der "ved", vil jeg går en stor bue uden om!
Alle kæmper om den førsteplads - kun folk, der arbejder for Google og de andre søgemaskiner, "ved" ..... alle andre har større eller mindre erfaringer med søgemaskineoptimering!

En anden lille advarsel må lyde:"Når først man begynder at interessere sig for søgemaskineoptimering kan man hurtigt ende op i at skrive "SEO rigtige" tekster ..... men det er ikke sikkert at det altid er rigtigt for de mennesker der læser dem. Husk du altid skal skrive til mennesker af kød og blod!

Title-tag pas på med ændringer!

Hvis man går lidt op i SEO, har man helt sikkert "leget" med sine title-tag på siderne.
Hvilke ord og sætning giver den bedste placering? Skal ens main-keyword stå først, og hvor mange gange kan man tillade sig at skrive det?
Her er min oplevelse, at man bestemt også kan straffes for denne leg eller test.
Har man en gammel side, hvor der i lang tid har været en fast og lang sætning i title-taget, kan det være fristende at forkorte denne for at prøve at komme højere op på bare en af ordene i sætningen. Siden har måske fungeret sådan nogenlunde med alle ens key-words, men nu er ønsket at lue ud og kun "jage" et ord med det håb at det vil nå helt til tops. Modsat før hvor der var flere ord, der bare lå sådan nogenlunde - måske på side 2!

Men det kan være en dårlig idé at prøve at lue ud i sætningen i title-taget for at gå mere specifikt efter færre ord. Google husker din gamle title-tag og alle de link, du har forsynet siden med i tidens løb.
Hvis du samtidig ikke ændrer i det generelle indhold på siden, vil der med det nye title-tag lige pludselig ikke være den sammenhæng, som der skal være mellem indhold og title-tag!
Måske står din nye title-tag og "skriger" til himlen og Google, at det er det, du vægter og ønsker at komme frem på ..... ønsker lidt for meget! Det er bestemt ikke god søgemaskineoptimering.

Tekst længde

At sider med lange tekster vægtes højere en sider med meget lidt tekst, har længe været en sandhed.
Men kan der sige noget mere præcist om tekstmængde og dens indflydelse på søgemaskineoptimering ?
Tilføjelse den 21. oktober 2009
Efter denne "sandkasse" og dermed mere tekst er kommet på siden, er siden sprunget 3 sider frem i ranking på udvalget søgeord. Det giver selvfølgelig intet præcist svar på noget, men kan formodentlig bekræfte, at Google elsker tekst - så det må vi, der går op i SEO altså også!

Et link om dagen er søgenørdens mantra!

Det daglige link er en øvelse som mange glemmer og ser lidt på som tidsspild og formodentlig også som pjank og pjat.
Hvis jeg nu spørger dig, om du har lyst til at dele et visitkort/reklamefolder ud hver dag, og du skal kun bruge ca. 5-10 min på det. Hvad svare du så?
Jeg tror jeg kan høre dig mumle .... jo hvis det giver potentielle kunder, så vil du godt ofre den tid. Håber du kan se den direkte sammenligning. Arbejdet med SEO på din hjemmeside stopper aldrig.

Et link om dagen holder ikke doktoren væk men Google vil elske dig for din daglige søgemaskineoptimering!

Copyright

Pas på dine tekster, billeder og design på internettet. Lille-web WEbdesign kender kun alt for godt problemet med, at andre "låner" tekster. Udover at det er ulovligt i følge dansk lovgivning, er det også med til at forringe din placering i søgeresultaterne. Når søgerobotten møder to ens tekster har den et problem: "hvilken af dem skal den vise". Der er nu et problem med Duplicate content. Duplicate content vil vi altid prøve at undgå, hvis vi ønsker at lave SEO på hjemmesiden. Derfor skal du tjekke jævnligt, om der er andre, der "låner" tekster fra din hjemmeside.
Man kan benytte Google til at tjekke, om sine tekster er stjålet, ved at indsætte en længere del af ens tekst i Googel´s søgefelt. I søgeresultat skal der nu helst kun dukke din hjemmeside op. Hvis ikke så har du et problem! En anden mulighed er at benytte http://copyscape.com.